توری اکسپندد چیست و‌ چه کاربردی در صنعت دارد؟

توری اکسپندد چیست و‌ چه کاربردی در صنعت دارد؟

امروزه در صنعت ساخت و ساز، استفاده از محصولات جدید مثل توری اکسپندد باعث افزایش جذابیت سازه، ایمنی، کاهش اتلاف وقتو هزینه‌های پروژه می‌شود. در ساخت توری اکسپندد از فلزاتی همچون آلومینیوم استفاده می‌شود که استحکام سازه را بالا می‌برد. درنتیجه قیمت ورق یکی از مسائل تاثیر‌گذار در قیمت این محصول است. 

توری اکسپندد چیست؟

توری اکسپندد که با نام توری لوزی صفحه مشبکی نیز شناخته می‌شود طی فرآیندهای کشش مقاوم شده و دارای چشمه های الماس شکل (لوزی مانند) می‌شود. توری اکسپندد مطابق جنس‌های گوناگونی مثل فولاد ضد زنگ، مفتول سیاه، آلومینیوم، گالوانیزه‌ ساخته می‌شود.

توری لوزی مطابق الگویی منظم دارای چشمه هایی معین در ستون و ردیف می‌باشد. سطح باز و فضای خالی توری اکسپندد ممکن است سبب شود که اینگونه بنظر آید که مقاومت بالایی نداشته باشد. اما باید به این نکته توجه داشت که این توری علاوه بر اینکه صافی بسیار مناسبی برای عبور جریان هوا می‌باشد، از بسیاری از توری ها مانند توری حصاری مستحکم تر است.

کاربرد مهم آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی

تفاوت ورق پانچ و توری اکسپندد در چیست؟

در مجموع تفاوت‌های ورق پانچ با توری لوزی به شرح زیر است:

ورق پانچ

منعطف بودن، مقرون به صرفه بودن، امکان اجرا فقط بصورت شیت، مقادیر بالای اتلاف مواد هنگام پانچ کردن، دارای زیبایی بصری و مقاومت نه چندان زیاد

توری لوزی

قیمت مناسب تر، امکان اجرا بصورت رول و شیت، اتلاف مواد تقریبا نزدیک به صفر، انعطاف اندک و مقاومت بالا

ویژگی های توری اکسپندد

ویژگی های توری اکسپندد

از ویژگی‌های اساسی توری اکسپندد می‌توان به استحکام و تحمل وزن بالا اشاره نمود. این ویژگی‌ها باعث شده تا استفاده از این محصول در کارخانجات و صنایع مختلف بالا رود. ویژگی‌های دیگر این توری در زیر شرح داده شده‌است:

  • ضد لغزش بودن توری اکسپندد

به حفره‌هایی که در سطح ورق‌های کششی متال مش وجود دارند، چشمه می‌گویند. این چشمه‌ها با زوایای مشخص بر روی ورق به وجودآمده‌اند. این عامل باعث شده تا سطح ورق کششی همانند ورق‌های فلزی ساده لیز و لغزنده نباشد . گرچه وجود این چشمه‌ها در ورق اکس مش سبب شده که این ورق ضد لغزش باشد؛ علی الخصوص هنگامی که این ورق در راهرو‌ها و رمپ‌های کارخانجات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه سر و لغزنده نبودن این توری‌ها، طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است.

  • ساختار متخلخل

این ویژگی در این ورق سبب شده تا هرگونه مواد اضافی روی سطح رمپ باقی نماند. به علاوه آن راه‌رو‌هایی که در فضای بیرون کارخانجات هستند در فصل پاییز و‌ زمستان که با بارش برف و باران همراه است و جمع شدن آن روی سطح رمپ علاوه بر لغزنده شدن منجر به سنگین شدن نیز می‌شود و خطر سقوط را دو چندان می‌کند.

  • قابلیت اتصال با جوش

توری اکسپندد به آسانی نصب می‌شود؛ در نتیجه با استفاده از متد‌های مختلف جوشکاری می‌توان این محصول را به قسمت‌های مختلف متصل نمود. محدودیتی برای نصب این توری وجود نداشته و هرجایی که نیاز به نصب و استفاده از ورق‌های کششی باشد، اتصال و جوشکاری امکان پذیر است.

  • قابلیت شکل دهی توری اکسپندد

این توری‌های کششی به راحتی خم و تا می‌شوند و به عبارتی دیگر انعطاف پذیر هستند و دارای قابلیت برش و به شکل رول نیز درمی‌آیند. برای مثال توری لوزی امکان برش‌های طولی و عرضی در اندازه دلخواه را دارد. این محصول از مواد با قابلیت انعطاف بالا ساخته می‌شود که استفاده از آن را برای مصارف صنعتی مختلف را راحت می‌کند.

با مزایای این توری آشنا شوید

همانطور که پیش‌تر گفته شد، می‌توان از مزایا‌ی این محصول به وزن پایین، مقاومت بالاتر نسبت به توری مش، برخوردار بودن از قابلیت گردش بهتره جریان هوا نسبت به محصولات دیگر، دارا بودن قابلیت آبکاری، رسانای عالی برق، گالوانیزه کردن و مقاوم سازی بتن اشاره نمود. این محصولات به دلیل سایه اندازی مناسب بر روی سازه‌ها از اکسید شدن آن پیشگیری‌ می‌کنند. برای بالا بردن مقاومت و عمر محصول می‌توان آن را رنگ‌آمیزی و گالوانیزه نمود.

در نتیجه استفاده از متریال‌های مختلف در تولید این محصول، توری‌های اکسپندد خاصیت لغزندگی ندارند و در عوض استحکام بالایی دارند. به همین دلیل در ساخت رمپ و راه‌رو‌های کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر به دلیل امنیت و استحکامی که دارند در حصار‌کشی کارخانجات از آن بهره می‌برند. این توری در انواع مختلفی مانند اکسپندد متال استاندارد، میکرو، معماری و… ساخته می‌شوند.

انواع توری اکسپندد  

انواع توری اکسپندد  

  1. اکسپندد استاندارد

اکسپندد استاندارد، در حقیقت توری لوزی ساده بوده که دارای چشمه های لوزی مانند است و در انواع مختلف تولید شده و از نظراقتصادی مقرون به صرفه است. این توری با وجود داشتن مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار، امکان گردش هوای کامل را در فضا فراهم می‌نماید.

  1. توری لوزی میکرو 

همانطور که از اسم این طوری مشخص است، این توری دارای چشمه های کوچک و با تعداد زیاد روی سطح توری بوده که از آن اغلب به عنوان فیلتراسیون استفاده می‌کنند.

  1. توری لوزی تخت 

توری لوزی پس از فرایند نورد سرد در صورتیکه پرس شود، به اکسپندد متال تخت تبدیل شده و این عمل باعث افزایش طول توری حدود 3 تا 7 درصد می‌شود.

  1. توری لوزی معماری

توری لوزی معماری که در کشور ما بسیار نادرند، بیشتر برای کاربردهای تزئینی و معماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این توری پساز ساخت مورد رنگ آمیزی مشخصی قرار می‌گیرد تا برای کار‌های معماری آماده شود.

  1. توری اکسپندد متال شش ضلعی

این محصول مطابق شکل چشمه‌های خود نام‌گذاری شده است. چشمه های این توری، بجای اینکه شکل لوزی و الماسی داشته باشند، دارای شکل هندسی شش ضلعی هستند.

کاربرد های توری لوزی

  • ساخت نرده، حفاظ، قفس حیوانات

  • نقش تقویت کننده در دیوار، گچ و بتن

  • ساخت مجسمه های بزرگ و سه بعدی 

  • حصارکشی اطراف باغ و املاک شخصی

  • فیلتراسیون نوین در ماشین آلات صنعتی

پایه فنس چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله به ویژگی‌ها و ‌مزایا توری اکسپندد اشاره کردیم. این فرآورده صفحه‌ای مشبک بوده که در فرایندهای کشش مقاوم شده، دارای چشمه‌هایی به شکل الماس یا لوزی هستند. با توجه به مواردی همچون محل استفاده و انتظار از عملکرد، توری‌ها در جنس‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند. در صورت وجود هرگونه ابهام می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0